Rozdział V. ZADANIA NAUCZYCIELI ORAZ INNYCH PRACOWNIKÓW SZKOŁY
§ 27
1. Nauczyciel zajmuje się pracą dydaktyczno-wychowawczą.
2. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
3. Wykonując swoją pracę nauczyciel powinien:
a. prowadzić zajęcia dydaktyczno-wychowawcze wg opracowanego przez siebie planu pracy, uwzględniając w nim wytyczne programowe Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu,
b. przygotować się do zajęć pod względem merytorycznym i metodycznym, punktualnie je rozpoczynać i kończyć oraz efektywnie wykorzystywać czas,
c. kierować się w swojej pracy dobrem każdego ucznia, obiektywnie i sprawiedliwie oceniać uczniów, łagodzić zaistniałe wśród uczniów konflikty,
d. traktować sprawy osobiste i światopoglądowe ucznia i jego rodziców lub opiekunów zgodnie z ich wolą,
e. zachować dyskrecję i kulturę w kontaktach międzyludzkich,
f. kontrolować obecności uczniów na swoich zajęciach, dokonywać odpowiednich wpi-sów w dzienniku lekcyjnym oraz dbać o dobre zachowanie się uczniów,
g. współpracować z wychowawcą klasy, informując go o postępach w nauce i posta-wach uczniów i uzgadniać z nim sposoby rozwiązywania problemów wychowaw-czych w klasie,
h. dbać o mienie i porządek w pomieszczeniu, w którym prowadzone są zajęcia,
i. dbać o powierzone mu mienie Szkoły,
j. aktywnie i harmonijnie współpracować z innymi nauczycielami w zespołach przed-miotowych, nauczycielskich, problemowych (zadaniowych),
k. doskonalić umiejętności dydaktyczne, podnosić poziom swojej wiedzy, dbać o efek-tywność swojej pracy,
l. prezentować wysoki poziom kultury osobistej, będąc przykładem postępowania dla uczniów, nie wzniecać konfliktów i intryg ani wśród uczniów, ani wśród nauczycieli,
m. dbać o dobre imię Szkoły,
n. przestrzegać tajemnicy służbowej Rady Pedagogicznej oraz rozmów indywidualnych, kierując się dobrem ucznia, jego rodziny i Szkoły,
o. znać Statut Szkoły, regulaminy wewnętrzne i stosować się do zawartych w nich po-stanowień,
4. W przypadku niewywiązywania się z obowiązków nauczyciel podlega karom przewi-dzianym w Regulaminie Pracy.
5. W przypadku agresywnego i niekulturalnego zachowania rodziców (prawnych opieku-nów) nauczyciel jest zobowiązany przerwać rozmowę i powrócić do niej w obecności świadka (członka Rady Pedagogicznej).
6. Nauczyciele mogą zgłaszać sporne problemy w celu ich rozpatrzenia do Dyrektora Szko-ły lub organu prowadzącego, nadzorującego za pośrednictwem Dyrektora Szkoły.
7. Nauczyciele różnych przedmiotów, prowadzący zajęcia w danym oddziale, tworzą zespół nauczycielski. Do zadań zespołu należy:
a. ustalenie dla danego oddziału zestawu programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego,
b. planowanie i podejmowanie działań w ramach pracy wychowawczej, zgodnie z Pro-gramem Wychowawczym Szkoły,
c. analiza problemów wychowawczych i wspólne poszukiwanie ich rozwiązań,
d. pomoc wychowawcy w ustaleniu odpowiedniej dla ucznia oceny zachowania,
e. dzielenie się spostrzeżeniami na temat wyników nauczania,
f. informowanie o osiągnięciach uczniów, ich zainteresowaniach, działalności pozasz-kolnej,
g. omawianie sposobów realizacji ścieżek edukacyjnych,
h. projektowanie i organizacja wspólnych przedsięwzięć, np. imprez artystycznych, sportowych, wycieczek dydaktycznych, projektów edukacyjnych itp.
8. Zespół nauczycielski zbiera się zawsze co najmniej miesiąc przed klasyfikacją semestral-ną oraz końcoworoczną, a także ? w razie potrzeby ? na wniosek wychowawcy klasy, na-uczycieli, pedagoga, dyrekcji Szkoły.
9. Zebrania zespołu są protokołowane.
§ 28
1. Podczas zajęć poza Szkołą i w trakcie organizowanych przez Szkołę wycieczek opiekę nad uczniami sprawuje nauczyciel ? kierownik wycieczki.
2. Zasady organizacji wycieczek określa Regulamin wycieczek szkolnych.
§ 29
1. Dyrektor Szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece nauczyciela wychowawcy.
2. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wychowawca powi-nien prowadzić swój oddział przez cały tok nauczania w liceum.
3. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki nad uczniami, a w szczególności:
a. tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia,
b. inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,
c. otaczanie opieką wychowawczą każdego z uczniów,
d. planowanie różnych form życia zespołowego rozwijających jednostki i integrujących zespół uczniowski.
4. Wychowawca współdziała z nauczycielami uczącymi w jego oddziale, uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów oddziału.
5. Wychowawca, wobec uczniów wymagających indywidualnej opieki, współdziała z ro-dzicami (prawnymi opiekunami), szkolną służbą zdrowia i Dyrektorem.
6. Wychowawca utrzymuje stały kontakt z rodzicami (prawnymi opiekunami) uczniów, włączając ich w sprawy życia klasy i Szkoły.
7. Wychowawca zapoznaje uczniów i rodziców (prawnych opiekunów) ze Statutem Szkoły, regulaminami wewnętrznymi, zasadami klasyfikacji oraz stosuje się do zawartych w nich postanowień.
8. Wychowawca ma prawo korzystać z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony Pe-dagoga szkolnego, Wicedyrektora do spraw dydaktyczno-wychowawczych i Dyrektora Szkoły.
9. Wychowawca wykonuje czynności administracyjne dotyczące oddziału zgodnie z przepi-sami.
10. Wychowawca ma obowiązek prowadzić dokumentację klasową, tzn.:
a. dokonywać odpowiednich wpisów w dzienniku lekcyjnym i kontrolować ich uzupeł-nianie przez nauczycieli,
b. wystawiać arkusze ocen i dokonywać w nich wpisów,
c. zajmować się dokumentami uczniów.
11. Dwukrotnie w ciągu roku szkolnego (po zakończeniu każdego semestru) wychowawca ma obowiązek rozliczyć się z prowadzenia dokumentacji klasowej przed Dyrektorem.
12. Na wniosek uczniów lub rodziców Dyrektor może zmienić wychowawcę oddziału.
§ 30
1. Rodzice (prawni opiekunowie) i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wycho-wania i kształcenia młodzieży poprzez:
a. opracowywanie planów wychowawczych oddziału na podstawie Programu Wycho-wawczego oraz Szkolnego Programu Profilaktyki,
b. omawianie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,
c. pomoc w organizacji wycieczek i imprez klasowych oraz szkolnych.
2. Rodzice lub opiekunowie mają prawo do uzyskania rzetelnej informacji o swoim dziecku oraz porad w sprawach jego wychowania i dalszego kształcenia.
3. Rodzice lub opiekunowie mają prawo otrzymać do wglądu poprawioną pracę pisemną swojego dziecka.
4. Rodzice lub opiekunowie mają prawo do wyrażania opinii na temat postępów lub niepo-wodzeń w nauce swojego dziecka i przekazywania ich Dyrektorowi Szkoły.
5. Spotkania z rodzicami (prawnymi opiekunami) wychowawca oddziału ma obowiązek zorganizować przynajmniej cztery razy w roku szkolnym, a są to:
a. dwa zebrania śródokresowe ? informacyjne,
b. dwa zebrania podsumowujące semestry.
6. Wychowawca ma prawo prosić rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o indywidualne spotkanie na terenie Szkoły.
7. Rodzice (prawni opiekunowie) każdego ucznia mają prawo do indywidualnego kontaktu na terenie Szkoły z nauczycielami uczącymi lub z wychowawcą.
8. Rodzice uczniów mogą sporne problemy zgłaszać w celu ich rozpatrzenia do wychowaw-cy, Dyrektora Szkoły, Przewodniczącego Rady Rodziców.
§ 31
1. Ustala się następujący tryb postępowania w przypadku stwierdzenia przez uczniów lub ich rodziców (prawnych opiekunów) nieprawidłowości w pracy dydaktyczno-wychowawczej klasy:
a. poinformowanie wychowawcy (przez uczniów lub rodziców) o występujących w klasie niepowodzeniach szkolnych z konkretnego przedmiotu,
b. rozmowa wychowawcy z nauczycielem przedmiotu na temat trudności dydaktyczno-wychowawczych w klasie i sugerowanych przez uczniów lub rodziców przyczynach zaistniałej sytuacji,
c. omówienie przez nauczyciela przedmiotu problemów merytorycznych w zespole przedmiotowym i (lub) nauczycielskim i wspólne poszukiwanie sposobów ich prze-zwyciężenia,
d. przeprowadzenie hospitacji koleżeńskiej przez doświadczonego nauczyciela przed-miotu i udzielenie pomocy w przezwyciężeniu nieprawidłowości dydaktycznych,
e. rozpoznanie przez Dyrektora potrzeb i trudności oraz zainteresowań i uzdolnień uczniów (np.: przy pomocy ankiety, rozmowy z klasą lub poszczególnymi uczniami),
f. poinformowanie o wynikach badań nauczyciela przedmiotu, wychowawcę, Dyrektora Szkoły nadzór pedagogiczny nad nauczycielem mającym problemy pedagogiczne,
g. przeprowadzenie hospitacji przez Dyrektora, omówienie lekcji pod kątem zgłoszo-nych nieprawidłowości,
h. umożliwienie nauczycielowi pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony właści-wych placówek i instytucji oświatowych i naukowych,
i. zasięgnięcie opinii metodyka-doradcy na temat przyczyn trudności dydaktycznych,
j. poinformowanie Rady Pedagogicznej o trudnościach dydaktycznych i podjętych dzia-łaniach,
k. wyrażenie opinii przez Radę Pedagogiczną na temat sytuacji w klasie, a w przypadku podjęcia uchwały o zmianie nauczyciela przedmiotu, wykonanie jej przez Dyrektora Szkoły.