Rozdział II. CELE I ZADANIA SZKOŁY
§ 2
1. Głównym celem Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych, zwanej dalej Szkołą, jest zapew-nienie uczniom możliwości pełnego rozwoju intelektualnego i fizycznego w warunkach poszanowania ich godności oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej.
2. Nadrzędną ideą Szkoły jest dobro ucznia.
3. Działalność dydaktyczno-wychowawcza oraz działalność organów Szkoły i organów działających na terenie Szkoły prowadzona jest zgodnie z Konstytucją Rzeczpospolitej Polskiej, zasadami pedagogiki, Ustawą o systemie oświaty i aktami wykonawczymi do Ustawy, Konwencją o Prawach Dziecka oraz ideami zawartymi w Powszechnej Deklara-cji Praw Człowieka i Obywatela.
§ 3
1. W zakresie nauczania Szkoła stawia sobie za cel:
a. wyposażenie ucznia w podstawy usystematyzowanej wiedzy o przyrodzie, społeczeń-stwie, technice i kulturze,
b. zapewnienie warunków zdobycia wykształcenia średniego ogólnego z możliwością uzyskania świadectwa dojrzałości,
c. przygotowanie do samokształcenia i aktywnego poszukiwania informacji,
d. umożliwienie kształcenia zgodnie z dokonanym wyborem przez ucznia,
e. rozwijanie zainteresowań uczniów,
f. kształtowanie w uczniach przekonania o potrzebie wyboru racjonalnej drogi dalszego kształcenia,
g. kształtowanie postaw intelektualnych, a szczególnie postawy poznawczej dociekliwo-ści, innowacyjności,
h. upowszechnienie wiedzy ekologicznej wśród młodzieży.
2. W zakresie opieki i wychowania celem Szkoły jest:
a. wspomaganie wychowawczej roli rodziny,
b. przygotowanie do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich,
c. przygotowanie do życia społecznego,
d. zachęcenie uczniów i rodziców (prawnych opiekunów) do aktywnego udziału w życiu Szkoły,
e. utrzymanie prozdrowotnych warunków życia i pracy ucznia,
f. zapewnienie opieki i pomocy młodzieży uczącej się, pozbawionej częściowo lub cał-kowicie opieki rodzicielskiej.
3. Szkoła dąży do harmonijnej realizacji zadań w zakresie nauczania, kształcenia umiejętno-ści i wychowania.
§ 4
1. Aby zrealizować określone w § 3 cele, Szkoła stawia przed sobą następujące zadania:
a. realizowanie Szkolnego Zestawu Programów Nauczania, opartego na Podstawie Pro-gramowej Kształcenia Ogólnego, w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
b. organizowanie zajęć pozalekcyjnych, umożliwiających uczniom rozwijanie zaintere-sowań,
c. dostosowanie metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów,
d. umożliwienie pobierania nauki przez młodzież niepełnosprawną, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami,
e. otoczenie opieką zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych, jak mających trudności w nauce,
f. sprawowanie opieki merytorycznej nad uczniami przygotowującymi się do udziału w olimpiadach i konkursach,
g. udostępnianie pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem, sal sportowych, biblioteki szkolnej,
h. umożliwienie udziału młodzieży w wycieczkach, rajdach itp. formach działalności prowadzonej przez Szkołę,
i. zachęcanie do udziału w uroczystościach, imprezach i przedsięwzięciach, organizo-wanych przez Szkołę oraz na terenie Szkoły,
j. umożliwienie prowadzenia przez młodzież działalności kulturalnej, oświatowej, spor-towej oraz rozrywkowej zgodnie z możliwościami organizacyjnymi Szkoły,
k. realizowanie Programu Wychowawczego, Programu Profilaktyki,
l. zapewnienie opieki pielęgniarskiej,
m. umożliwienie korzystania ze stołówki,
n. udzielanie pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji finanso-wej.
2. Szkoła zapewnia:
a. pomieszczenia do realizacji celów dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych, dbając o ich odpowiednie wyposażenie,
b. pomieszczenia administracyjno-gospodarcze,
c. pomieszczenia i urządzenia sportowo-rekreacyjne,
d. bibliotekę szkolną,
3. Zasady przebywania w pracowniach określone są w regulaminach.
§ 5
1. Statutowa działalność Szkoły jest finansowana przez organ prowadzący.
2. Szkoła może pozyskiwać dodatkowe środki na finansowanie niektórych form działalności statutowej z dotacji, funduszy strukturalnych, dobrowolnych wpłat rodziców uczniów (prawnych opiekunów), sympatyków Szkoły lub słuchaczy, zysków uzyskanych z dzia-łalności gospodarczej.
3. Zasady prowadzenia przez Szkołę gospodarki finansowej i materialnej oraz zasady pro-wadzenia i przechowywania właściwej Szkole dokumentacji określają odrębne przepisy.